Reacties op de stelling over de OTA’s

ota
Bent u ‘ja’ of ‘neen’ als hotelier bereid om samen met uw belangenvereniging de praktijken van de OTA’s  aan te pakken

Op deze vraag kregen we een aantal reacties waarvoor onze hartelijk dank. Uit de reacties hebben we een aantal zaken samengevat. Deze luiden:

Men is bereid tot het aanpakken van de praktijken maar vreest dat het onbegonnen werk is om alle Brugse hoteliers aan een zijde te krijgen en te houden. Het Brugse hotellandschap is veel te divers en er zijn te veel verschillende  belangen die een “packt” verhinderen.

Hotrec heeft al in mei een aantal aanbevelingen gedaan om de OTA’s tot eerlijkere praktijken op te roepen, onder meer:

  •  geen ongeautoriseerd gebruik van hotelmerk of naam
  •  geen verplichte rate parity
  • geen verplichte noch minimum beschikbaarheid
  • GEEN ONDOORZICHTIGE RANKING, dus enkel gebaseerd op  sterrenklassificatie, aanbeveling door gasten, prijs en afstand. (dus niet door hogere of lagere commissie)
  • eerlijke reactietijd en samenwerking met gekwalificeerde channel managers.
  • transparantie

Maar dit zijn slechts aanbevelingen en niet bindend.

Voor het gevaar van de macht van de OTA’s werd al jaren geleden gewaarschuwd, het is geen prioriteit van de hotelvereniging om daartegen ten strijde te trekken. Wel moet de hotelvereniging middelen aanreiken om weerwerk te bieden aan de OTA’s door middel van bijvoorbeeld boekbaarheid op de website van de VZW of Discover Bruges.

OTA’s hebben gigantische e-marketing budgetten waardoor het moeilijk wordt deze buitenspel te zetten. Zelfs als alle hotels en hoteliers meedoen is het onbegonnen werk.

Grotere (keten-) hotels zijn gebonden aan company policies. Er is een initiatief om met roomkey.com een soort tegenhanger van de OTA’s op te zetten, een initiatief dat eigen controle en werking toelaat.

Echte wanpraktijken moeten de hotels met steun van de hotelvereniging aanvechten. Ook hier geldt weer dat er zeer verschillende spelers en belangen zijn dat het haast onmogelijk lijkt iedereen te mobiliseren om dit aan te pakken.

Vooral de eigen websites gebruiken en zeer duidelijk maken dat het boeken via de hotelwebsites de kortste, zekerste en goedkoopste manier is voor de gasten.

Ondanks goede initiatieven in de ons omringende landen lijkt het zeer moeilijk, en is het een werk van veel voorbereiding en nadenken om een voor een grote verscheidenheid aan Brugse hotels daadkrachtige en succesvolle aanpak uit te werken tegenover de OTA’s.



Categorieën:OTA's, Stelling

Tags: , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: