Hotels mogen nu niet onder de online prijzen gaan. uitbaters die zich niet aan de regels houden, worden van de website gezwierd. De Nederlandse hotelwebsite Booking.com wordt in zeker vijf Europese landen onderzocht door de mededingingsautoriteiten omdat het bedrijf de markt zou verstoren. Booking.com zegt dat het de laagste prijs garandeert, maar omdat het hoteluitbaters contractueel verbiedt om zelf ónder die prijzen te gaan, verstoort het de concurrentie. Kamers kunnen wél goedkoper, maar Booking.com blokkeert dat… Met de lente in het land komt de zomervakantie ook weer iets dichterbij. Voor velen het moment om een reis vast te leggen, via Booking.com bijvoorbeeld. Op die hotelboekingsite kan je in alle hoeken van de wereld een kamer boeken tegen de allerlaagste prijs. Met ruim 428.000 aangesloten hotels in 197 landen is de Nederlands-Amerikaanse site naar eigen zeggen wereldmarktleider. Elke week wordt in 2,8 miljoen hotelkamers overnacht na een reservering bij Booking.com.Het concept klinkt dan misschien zeer positief in de oren voor reislustigen, het is wel een reden voor vijf mededingingsautoriteiten om een onderzoek op te starten tegen de Nederlandse site. Duitsland, Engeland, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland willen nagaan of die laagsteprijsgarantie de markt niet verstoort. Twee andere, die van Frankrijk en Hongarije, doen ook onderzoek naar hotelboekingsites, maar zeggen niet naar welke bedrijven precies. Omdat hotels die zich aansluiten bij Booking.com verplicht zijn op de site de laagste prijs aan te bieden, mogen ze elders – bijvoorbeeld op hun eigen site – geen kamers aanbieden tegen een lagere prijs. Uitbaters die zich niet aan de regels houden, worden onherroepelijk van de website gezwierd. Horeca Vlaanderen heeft dan ook een haat-liefdeverhouding met de site. “Het is een dubbel gevoel: enerzijds lopen veel boekingen bij hoteliers binnen via de site”, zegt woordvoerder Gerrit Budts. “Maar wat marktverstorend werkt, is dat uitbaters niet mogen beslissen wat ze naast Booking.com met hun kamers doen. Hotelprijzen kunnen wél nog een stuk scherper, ook al beweert Booking.com van niet.”
Verbod in Duitsland
Hotels betalen voor een boeking 15 tot 25% commissie aan Booking.com, afhankelijk van hun zichtbaarheid op de site. Als een hotelkamer op Booking.com bijvoorbeeld voor 100 euro wordt verhuurd, houdt een hoteluitbater daar 85 euro aan over als hij 15% commissie betaalt. Als hij op eigen houtje nog enkele lege kamers lastminute aan 90 euro zou aanbieden, zou zowel hij als de consument winnen: de eigenaar verdient meer dan met een boeking via Booking.com en de consument betaalt een lagere prijs. Alleen: dat mag dus niet van Booking.com. “In samenspraak met de Europese hotelfederatie bekijken we of die laagsteprijsgarantie nu uit het contract kan worden gehaald”, aldus Budts. Vorig jaar in december werd HRS, de Duitse concurrent van Booking.com, door het Bundeskartellamt verplicht de laagsteprijsgarantie te schrappen. HRS heeft aan die verplichting voldaan, maar gaat wel in hoger beroep. “Dat alleen HRS die garantie nu niet meer mag geven, lijkt ons ook oneerlijke concurrentie”, zegt het bedrijf, verwijzend naar Booking.com. Met de lopende onderzoeken door de mededingingsautoriteiten tegen Booking.com kan in de toekomst misschien toch een einde komen aan de indrukwekkende macht van de site. In België komt er voorlopig geen onderzoek, zo weet Test-Aankoop.
NEDERLANDSE KLACHT “Site overdrijft met melding ‘bijna volgeboekt'”
Marketingspecialist Max Kohnstamm heeft bij de Nederlandse Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen Booking.com. Volgens Kohnstamm wekt de site de indruk dat een hotel bijna volboekt is, terwijl dat eigenlijk niet het geval is. Ook wordt melding gemaakt dat anderen dezelfde hotelkamer aan het bekijken zijn, wat de consument onder druk zet om te boeken. Zowel de schaarste als het aantal mensen dat hetzelfde aanbod als jij bekijkt, zou fel overdreven zijn. Booking.com wil niet reageren.
Bron: Elke Van Huffel – Het Laatste Nieuws
Categorieën:OTA's, Verkoop kanalen, Wetgeving
Cf VTM nieuws gisteren: in Belgie is er nog geen onderzoek door de mededingingsauthoriteiten omdat er (nog) geen klacht is.
Waar wacht Horeca Vlaanderen op om zelf een klacht neer te leggen?
Om redenen eerder aangehaald (schrik om verwijderd te worden van de site) zal geen enkele hotelier dit zelf doen, maar een beroepsfederatie kan hier zijn rol wel spelen. Zij hebben trouwens een eigen juridische dienst.
Horeca Vlaanderen is sedert vorig jaar lid van Hotrec (Europees niveau). Daar staat deze problematiek beschreven in het document “Hotrecs Benchmarks of Fair Practices in Online Distribution”. Nu ze lid zijn geworden van Hotrec zou ik verwachten dat ze de benchmark onderschrijven en het nodige doen om die ook in het eigen werkingsgebied af te dwingen.
Vorige maand stond er ook een interessant artikel in de Chicago Tribune:
http://articles.chicagotribune.com/2014-02-18/news/sns-rt-us-hotels-lawsuit-20140218_1_u-s-judge-dismisses-online-prices-rooms
Daar hebben de OTA’s + de hotelketens samengewerkt in een proces tegen de mededingingsauthoriteiten.
En gewonnen.
Zie artikel hieronder.
U.S. judge dismisses price-fixing claim against hotels, websites
February 18, 2014|Joseph Ax | Reuters
(Fred Prouser Reuters, )
NEWYORK (Reuters) – A group of major U.S. hotel chains and online travel companies on Tuesday won the dismissal of an antitrust lawsuit accusing them of an industry-wide conspiracy to fix the online prices of hotel rooms.
U.S. District Judge Jane Boyle in Dallas found that the lawsuit, brought by consumers who claimed they paid inflated prices for their rooms, failed to adequately show that such a conspiracy existed.
Instead, she said, the agreements between each hotel chain and each online operator could be explained by “rational business interests” rather than anti-competitive behavior.
The hotel companies include Starwood Hotels and Resorts Worldwide Inc, InterContinental Hotels Group Plc and Marriott International Inc while the online agencies include Expedia Inc, Orbitz Worldwide Inc and Priceline Com Inc.
A lawyer for the plaintiffs did not immediately respond to a request for comment on Tuesday night.
An Orbitz spokeswoman said the company was pleased with the decision, which she said was “well reasoned and accurately interprets applicable law.” A spokeswoman for Priceline declined to comment, while representatives for other hotel and booking companies did not respond to requests for comment outside U.S. business hours.
The lawsuit, which consolidated several complaints from various states, claimed that each hotel chain signed a deal with each online travel company to publish one lowest rate while also tacitly agreeing not to compete with one another, thereby creating “rate parity” and forcing consumers to pay artificially high prices.
The companies countered that the individual agreements were simply an attempt by each hotel chain to ensure that it could control the online prices for its rooms. In return, they said, the online agencies got assurance that their competitors would not be able to undercut them, an explanation that Boyle accepted.
“Just because defendants’ rational business interests can be recast in a suspicious light does not mean the allegations actually suggest a conspiracy was formed,” Boyle wrote.
Boyle said she would permit the plaintiffs to file an amended lawsuit if they could address the deficiencies she identified.
The case is In re Online Travel Company Hotel Booking Antitrust Litigation, U.S. District Court for the Northern District of Texas, 12-cv-3515-B.
(Editing by Edwina Gibbs)
Hoogdringendheid is hier van toepassing. Horeca Vlaanderen moet op de barricade springen voor zijn leden. Dit komt ALLE hotels ten goede, want veel hoteluitbaters lijken nog altijd niet in te zien dat het strop rond onze nek alsmaar meer aangespannen wordt.